Yleisömäärät ja ottelutapahtuman kehittäminen

Keskustelua Liigasta (SM-Liiga), muista joukkueista ja pelaajista.

Yleisömäärät ja ottelutapahtuman kehittäminen

ViestiKirjoittaja jupster » Maanantai, 09 Joulukuu 2013, 11:15

Tänään oli Länsi - Suomessa ihan hyvä juttu liigan yleisömääristä ja ottelutapahtuman kehittämisestä. Äänessä olivat Aleksi Valavuori, Lukon tj Rajala, liigan myyntijohtaja Vesalainen ja Ässien tj Hirsimäki. Lyhyesti herrojen pointit :

- Valavuori :

* Epärehellistä väittää, että TV:n vuoksi pelkästään yleisömäärä olisi laskussa.
* Otteluita on liikaa, on mahdotonta rakentaa hyviä ottelutapahtumia kun pelejä on noin paljon.
* Hyvä ottelutapahtuma houkuttelee paikalle katsojia urheilullisen menestymisen kanssa.
* Seurat eivät huomioi fanejaan tarpeeksi.
* Ihmetteli miksei Lukolla ole urheilutoimenjohtajaa. Menestys ollut huonoa resursseihin nähden.

- Rajala :

* TV on mahdollisuus, koska kontaktipinnat ovat lisääntyneet ja sitä kautta erilaisia mainosmahdollisuuksia.
* Ruotsissa oli havaittavissa vastaavassa tilanteessa myös katsojakatoa, mutta tv-korttien tullessa osaksi ihmisten kuukausi kulueriä tulivat katsojat myös takaisin hallille.

- Hirsimäki :

* Tuskin cheerleaderit tai muut tuovat katsojia hallille. Urheilu ja menestys tärkeintä.

- Vesalainen :

* Pelaajia pitäisi nostaa enemmän jalustalle ja sitä kautta saada kiinnostusta lisää. Tähtikulttia.

Lyhyet kommentit näihin.

Valavuoren kanssa siitä samaa mieltä, että pelejä on liikaa. Tietysti tämä on aina näkökulmakysymys. Kuten joku twitterissä sanoi, että häneltä taas jää väkisin pelejä väliin, jolloin pelimäärä on sopiva. Itselle taas jokainen kotipeli (vieraspelit TV:stä) paikalla väijyvänä voi sanoa, että on hankala syttyä kaikkiin. Varsinkin kun on mukana aktiivisessa kannattajatoiminnassa. Olisiko ottelutapahtumissa enemmän väkeä jos pelejä olisi harvemmin ja viikonloppu painotteisesti?

Seurat eivät huomioi fanejaan tarpeeksi..niin. Pitäisi vähän avata tarkemmin mitä tuolla tarkoitetaan? Otetaan nyt vaikka esimerkiksi Rauma niin kyllä seurajohto kuuntelee / on joutunut kuuntelemaan kannattajiaan. Logo vaihtui, katsomo siirrettiin jne. Mutta. Eihän fanit ole sama asia kuin jokin kannattajaryhmä. Ottaako Lukko fanejaan huomioon kun se nostaa kausikorttien hintoja miltei vuosittain? Ottaako Lukko faniensa viihtyvyyttä huomioon myydessään ottelutapahtuman täyteen mainoksia paskalla äänentoistolla?

Urheilutoimenjohtajasta on kaikki tarvittava sanottu.

Rajalan kommentit eivät yllätä. Tipi puhuu kontaktipinnoista ja näkee miltei kaikessa mahdollisuuden lisätuloihin. Seuralle ja itselleen. Hyväksyn lisä mainosmahdollisuudet, jos niiden avulla esim. ottelutapahtumasta saadaan osa mainoksista pois. Edelleen Raumalla on ylivoimasesti eniten mainoksia ottelutapahtumassa. DJ:llä on Raumalla mahdollisuus pyörittää musaa 30 % ottelutapahtuman tauoista. 70% ajasta on varattu mainoksille. Muualla suhde on pääsin päinvastoin.

Tuon Tipin ajatuksen kuluttajan käyttäytymisestä Ruotsissa voin ostaa. Näin varmaan tuleekin käymään. Silti ei yllätä ettei Rajala nosta ottelutapahtuman kehittämistä tai urheilupuolen osaamista tärkeiksi asioiksi tässä keskustelussa.

Hirsimäki on ihan oikeassa. Toisaalta Hirsimäki vastaa sanoillaan juuri Vellu Ketolan ihmettelyyn porilaisesta fanikulttuurista. Katsojat pitää ansaita menestyksellä. Näin se on useimmilla paikkakunnilla, mutta Hirsimäellä ei näemmä ole aikomustakaan koittaa lähteä muuttamaan tuota kulttuuria. Twitterissä jaettu jälleen hyvä viisaus : Suomessa markkinoidaan urheilua liikaa menestys keppihevosena. Ja vain yksi voi voittaa. Tämän vuoksi urheiluseurojen markkinoinnin soisi keskittyvän rakentamaan yhteisöllisyyttä ja seurakulttuuria menestyskeskeisen markkinoinnin sijaan.

Vesalaisen kommentti on aika ameriikkaa. Siinä kyllä samoilla linjoilla, että pelaajat ja heidän persoonansa kiinnostavat. Lukolta muun muassa täydellinen munaus ettei nostanut kiinnostavia ja älykkäitä pelaajiaan kuten Tommi Kovasta tai Harri Tikkasta esiin kun heillä oli painavaa asiaa mm. eläintenoikeuksista ja tasa-arvosta. Lukon oman imagon kiillotuksen lisäksi olisi ollut mahdollisuus saada uutta väkeä kiinnostumaan pelaajista & Lukosta. Mitä Lukko teki kun Harri Tikkanen ilmoittautui rohkeasti ensimmäiseksi SSA-pelaajaksi (KVG)? Ei mitään.

Toinen vaihtoehto olisi ollut nostaa vaikka sosiaalisessa mediassa Tikkanen esiin ja samalla viestittää,että seura jakaa myös Tikkasen arvot ja pitää pelaajansa esilletuloa rohkeana 2010-luvun tekona. Organisaatiosta olisi kertaheitolla saanut nuorekkaamman kuvan.

----

Mielenkiintoinen aihe ja hyvin hyvin moniulotteinen. Loppujen lopuksi kaikki kiteytyy talouteen. Onko koko liigasirkus tavallaan kasvanut liian isoksi? Pelaajien palkat ovat karanneet käsistä eikä seurojen keinot tulopuolella riitä? Tämän vuoksi ottelumääriä lisätään ja lisätään kunnes koko tuote alkaa kärsimään? Pitäisikö liigan puhkaista kupla itse ja toisaalta myöntää ettei pysty kilpailemaan muiden liigojen kanssa? Vai pitäisikö vaan yrittää kasvattaa lisää toimintaa?

Seuratasolla urheilupuolen osaaminen tulee koko ajan enemmän keskiöön. Hinta/laatusuhteiltaan menestyksekäs joukkue + vahva seurakulttuuri ovat menestyksen ja jatkuvuuden tukijalkoja. Pelkällä rahalla ei voiteta mitään eikä menestyshullua kansaa saa halleilla muuten kuin menestymällä. Pitäisikö nyt pysähtyä ja miettiä voiko tilannetta tervehdyttää jollain tavalla?

Ajatuksia. Kommentteja.
Lukkomanian Darts-päänahkoja : Trekolmestar, IRI..mitä näitä nyt on.
jupster
Assistant Captain
Assistant Captain
 
Viestit: 1658
Liittynyt: Torstai, 14 Syyskuu 2006, 08:48
Paikkakunta: Rauma

Re: Yleisömäärät ja ottelutapahtuman kehittäminen

ViestiKirjoittaja IRI » Maanantai, 09 Joulukuu 2013, 12:31

jupster kirjoitti:Ajatuksia. Kommentteja.

Tässä muutama.
jupster kirjoitti:- Valavuori :

* Epärehellistä väittää, että TV:n vuoksi pelkästään yleisömäärä olisi laskussa.
* Otteluita on liikaa, on mahdotonta rakentaa hyviä ottelutapahtumia kun pelejä on noin paljon.
* Hyvä ottelutapahtuma houkuttelee paikalle katsojia urheilullisen menestymisen kanssa.
* Seurat eivät huomioi fanejaan tarpeeksi.
* Ihmetteli miksei Lukolla ole urheilutoimenjohtajaa. Menestys ollut huonoa resursseihin nähden.

Eihän televisiointi pelkästään ole laskemassa yleisömäärää. Se on vain ns. rikka rokassa tai paska makkarassa. Kaksi ensimmäistä on mielestäni enemmän tai vähemmän sidoksissa toisiinsa. Otteluita on paljon ja useamman kotiottelun viikkoja sitä kautta liikaa. Moni priorisoi ja valitsee pelin joka on a.) ennakko-odotuksiltaan voittopeli tai b.) ennakko-odotuksiltaan hyvä peli tai c.) muu syy. Yksi asia joka ei voi olla vaikuttamatta on yleinen taloustilanne. Ihmiset katsovat tarkemmin, mihin rahansa laittavat.

Kolmannessa tullaan sitten siihen, että hyvä ottelutapahtuma tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Mitä hyvä ottelutapahtuma pitää sisällään?

Neljänteen en oikein osaa ottaa kantaa ja viidenteen olen oman kantani antanut ilmoille jo useampaan otteeseen.
jupster kirjoitti:Rajalan kommentit eivät yllätä. Tipi puhuu kontaktipinnoista ja näkee miltei kaikessa mahdollisuuden lisätuloihin. Seuralle ja itselleen. Hyväksyn lisä mainosmahdollisuudet, jos niiden avulla esim. ottelutapahtumasta saadaan osa mainoksista pois. Edelleen Raumalla on ylivoimasesti eniten mainoksia ottelutapahtumassa. DJ:llä on Raumalla mahdollisuus pyörittää musaa 30 % ottelutapahtuman tauoista. 70% ajasta on varattu mainoksille. Muualla suhde on pääsin päinvastoin.

Tuon Tipin ajatuksen kuluttajan käyttäytymisestä Ruotsissa voin ostaa. Näin varmaan tuleekin käymään. Silti ei yllätä ettei Rajala nosta ottelutapahtuman kehittämistä tai urheilupuolen osaamista tärkeiksi asioiksi tässä keskustelussa.

Ensimmäinen kommentti ei yllätä, toinen mielestäni hyvä pointti.
jupster kirjoitti:Hirsimäki on ihan oikeassa. Toisaalta Hirsimäki vastaa sanoillaan juuri Vellu Ketolan ihmettelyyn porilaisesta fanikulttuurista. Katsojat pitää ansaita menestyksellä. Näin se on useimmilla paikkakunnilla, mutta Hirsimäellä ei näemmä ole aikomustakaan koittaa lähteä muuttamaan tuota kulttuuria. Twitterissä jaettu jälleen hyvä viisaus : Suomessa markkinoidaan urheilua liikaa menestys keppihevosena. Ja vain yksi voi voittaa. Tämän vuoksi urheiluseurojen markkinoinnin soisi keskittyvän rakentamaan yhteisöllisyyttä ja seurakulttuuria menestyskeskeisen markkinoinnin sijaan.

Niin... Onhan menestys yksi parhaista markkinointikeinoista. Siitä ei kahta sanaa. Yhteisöllisyys ja seurakulttuuri ja -identiteetti ovat huomattavasti abstraktimpia käsitteitä.
jupster kirjoitti:Vesalaisen kommentti on aika ameriikkaa. Siinä kyllä samoilla linjoilla, että pelaajat ja heidän persoonansa kiinnostavat. Lukolta muun muassa täydellinen munaus ettei nostanut kiinnostavia ja älykkäitä pelaajiaan kuten Tommi Kovasta tai Harri Tikkasta esiin kun heillä oli painavaa asiaa mm. eläintenoikeuksista ja tasa-arvosta. Lukon oman imagon kiillotuksen lisäksi olisi ollut mahdollisuus saada uutta väkeä kiinnostumaan pelaajista & Lukosta. Mitä Lukko teki kun Harri Tikkanen ilmoittautui rohkeasti ensimmäiseksi SSA-pelaajaksi (KVG)? Ei mitään.

Toinen vaihtoehto olisi ollut nostaa vaikka sosiaalisessa mediassa Tikkanen esiin ja samalla viestittää,että seura jakaa myös Tikkasen arvot ja pitää pelaajansa esilletuloa rohkeana 2010-luvun tekona. Organisaatiosta olisi kertaheitolla saanut nuorekkaamman kuvan.

Mjooh... NHL perustuu huomattavasti enemmän tähtikulttiin ja tuhkimotarinoihin kuin täkäläinen liiga - ja käyttää sitä loistavasti hyväkseen. Siitä samaa mieltä, että pelaajia voisi käyttää enemmän hyödyksi mm. markkinoinnissa ja positiivisen kuvan luomisessa. Enkä tarkoita pelkkiä nimikirjoitustenjakotilaisuuksia paikallisissa marketeissa, vaikka nekin ovat ihan jees, kunhan pelaajat ovat siinäkin täysillä mukana eivätkä vain nojaile seinään jossakin nurkassa tylsistyneen näköisenä.

Pitäisi osata tarttua tilaisuuteen kun sellainen tulee ja hyvänä esimerkkinä juurikin Tikkanen. Toki Lukollakin on ollut hyviä yrityksiä tälläkin puolella, mm. pelaajat torimyyjinä joukkueen esittelyn yhteydessä. Myös nämä hallilla järjestetyt "perhepäivät" ovat mielestäni hienoja tapahtumia ja varsinkin oma jälkikasvu oli todella innoissaan, kun pääsi viime kaudella Äijänsuon jäälle syöttelemään Philip Larsenin kanssa. Tällaiset jättävät lähtemättömän jäljen.
jupster kirjoitti:Mielenkiintoinen aihe ja hyvin hyvin moniulotteinen. Loppujen lopuksi kaikki kiteytyy talouteen. Onko koko liigasirkus tavallaan kasvanut liian isoksi? Pelaajien palkat ovat karanneet käsistä eikä seurojen keinot tulopuolella riitä? Tämän vuoksi ottelumääriä lisätään ja lisätään kunnes koko tuote alkaa kärsimään? Pitäisikö liigan puhkaista kupla itse ja toisaalta myöntää ettei pysty kilpailemaan muiden liigojen kanssa? Vai pitäisikö vaan yrittää kasvattaa lisää toimintaa?

Seuratasolla urheilupuolen osaaminen tulee koko ajan enemmän keskiöön. Hinta/laatusuhteiltaan menestyksekäs joukkue + vahva seurakulttuuri ovat menestyksen ja jatkuvuuden tukijalkoja. Pelkällä rahalla ei voiteta mitään eikä menestyshullua kansaa saa halleilla muuten kuin menestymällä. Pitäisikö nyt pysähtyä ja miettiä voiko tilannetta tervehdyttää jollain tavalla?

Suurimmassa osassa seuroista talous vaikuttaa urheilulliseen tulokseen ja urheilullinen tulos talouteen. Jos lisäbisnestä aletaan haalia, niin on syytä miettiä tarkkaan, mistä sitä pyritään haalimaan. En edelleenkään aivan syty tälle paikallisen seuran harrastamalle ohjelmatoimistotoiminnalle. Jotakin pitää kuitenkin tehdä lähivuosina. Ottelumäärää en näe järkeä lähteä enää kasvattamaan ja yksittäisten ottelulippujen hinnatkin (oheispalveluineen) alkavat jo olla lähellä kipukynnystä. Jostakin sitä hynkkyä pitäisi kuitenkin kääriä. Vaikea on yhtälö eikä itsellä ainakaan ole ratkaisua.
Avatar
IRI
Managing Director
Managing Director
 
Viestit: 13528
Liittynyt: Maanantai, 23 Lokakuu 2006, 18:07

Re: Yleisömäärät ja ottelutapahtuman kehittäminen

ViestiKirjoittaja jupster » Maanantai, 09 Joulukuu 2013, 12:59

IRI kirjoitti:Kolmannessa tullaan sitten siihen, että hyvä ottelutapahtuma tarkoittaa eri ihmisille eri asioita. Mitä hyvä ottelutapahtuma pitää sisällään?


Niin hyvä kysymys. Luulisin, että suurimmalle osalle peli on siinä keskiössä. Tuskin ketään ainakaan kaipaa huonolla äänentoistolla jyrääviä mainoksia jatkuvalla syötöllä? Varmasti myös olosuhdeasiat ovat monelle keskiössä ja firmojen asiakkaille kestitsemisen laatu.

Niin... Onhan menestys yksi parhaista markkinointikeinoista. Siitä ei kahta sanaa. Yhteisöllisyys ja seurakulttuuri ja -identiteetti ovat huomattavasti abstraktimpia käsitteitä.


Konkretisoidaan hieman. Nyt kesällä Lukko laittoi banderollin valtakadulle, jossa luki jotain "Kohta se alkaa" tms ja Lukon logo. Halliin tuli banderolli pääsisäänkäynnin läheisyyteen, jossa luki "Astu sisään ylpeydellä" tms. Ylätorille tuli kuva eri-ikäisistä kannattajista / pelaajista ja teksti tyyliin "sukupolvelta toiselle". Tai pelipäivien ilmoitus lehdessä. "Pelipäivä."

Nämä ovat markkinointikeinoja, jolla pystytään korostamaan yhteisöllisyyttä ja seurakulttuuria. Vaikutus on vaikeasti mitattavissa ja vaatii pitkäkestoista duunia ennen kuin voidaan konkreettisesti havaita tuloksia. Nämä ovat toki vasta pieniä keinoja ja tavallaan nuo asiat pitäisi kulkea ihan seuran päivittäisessä tekemisessä.

Nämä kuitenkin lisäävät sitä ylpeyttä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta oman seuran kanssa. Jopa saattaa pahana päivänä vaikuttaa yksikön valintaan hallin tai kotisohvan välillä.
Lukkomanian Darts-päänahkoja : Trekolmestar, IRI..mitä näitä nyt on.
jupster
Assistant Captain
Assistant Captain
 
Viestit: 1658
Liittynyt: Torstai, 14 Syyskuu 2006, 08:48
Paikkakunta: Rauma

Re: Yleisömäärät ja ottelutapahtuman kehittäminen

ViestiKirjoittaja IRI » Maanantai, 09 Joulukuu 2013, 13:56

jupster kirjoitti:Luulisin, että suurimmalle osalle peli on siinä keskiössä.

Epäilemättä.
jupster kirjoitti:Tuskin ketään ainakaan kaipaa huonolla äänentoistolla jyrääviä mainoksia jatkuvalla syötöllä?

Nyt ilmiselvästi viitataan ensisijaisesti siihen, joka on lähinnä itseä. Ja kyllä, tästä samaa mieltä. Jos mainosten tuloksena on a.) vitutus ja b.) myötähäpeä (kyllä, erityisesti vierasjoukkueen maalin jälkeinen mainos), ei mielestäni olla oikein onnistuttu.
jupster kirjoitti:Varmasti myös olosuhdeasiat ovat monelle keskiössä ja firmojen asiakkaille kestitsemisen laatu.

Totta kai. Pitkä matka on tultu siitä, kun seisottiin betonipalkeilla, syötiin nakkeja/makkaraa ja juotiin kuumaa kaakaota. Saati ajasta ennen sitä. Osa halleista on puitteiltaan armottoman vanhanaikaisia ja todella, siis TODELLA ison remontin tarpeessa. Pelkästään parkkipaikat, katsomoon ja katsomosta kulkeminen ovat onnettomassa jamassa. Oheis- ja lisäpalvelut ovat myös suuressa osassa kun mitataan asiakkaiden viihtyvyyttä ja kokemusta ottelutapahtumasta.

Jos nyt mietitään, mitkä asiat itselle luovat hyvän ottelutapahtuman, niin alla olevat tulevat äkkiseltään mieleen. Nämä eivät ole missään tärkeysjärjestyksessä, eivät sulje toisiaan pois eikä kaikkia välttämättä tarvita. Kokonaisuus ratkaisee ja vähemmilläkin elementeillä voidaan saada hyvä paketti.

- peli itsessään
- yritteliäs ja taisteleva kotijoukkue
- tunnelma
- "pako arkihuolista"
- "koko perheen harrastus"
- yhteenkuuluvuuden tunne
- voitto
- tuttujen tapaaminen

Näistä on hyvä ottelutapahtuma tehty. Siis minulle. Ja kuten sanottu, kaikkia ei välttämättä tarvita.

EDIT: Laitetaan tuosta loppuosasta kommentti myöhemmin. Nyt ei ehdi.
Avatar
IRI
Managing Director
Managing Director
 
Viestit: 13528
Liittynyt: Maanantai, 23 Lokakuu 2006, 18:07

Re: Yleisömäärät ja ottelutapahtuman kehittäminen

ViestiKirjoittaja Trekolmestar » Maanantai, 09 Joulukuu 2013, 14:15

jupster kirjoitti:Mielenkiintoinen aihe ja hyvin hyvin moniulotteinen. Loppujen lopuksi kaikki kiteytyy talouteen. Onko koko liigasirkus tavallaan kasvanut liian isoksi? Pelaajien palkat ovat karanneet käsistä eikä seurojen keinot tulopuolella riitä? Tämän vuoksi ottelumääriä lisätään ja lisätään kunnes koko tuote alkaa kärsimään? Pitäisikö liigan puhkaista kupla itse ja toisaalta myöntää ettei pysty kilpailemaan muiden liigojen kanssa? Vai pitäisikö vaan yrittää kasvattaa lisää toimintaa?

Seuratasolla urheilupuolen osaaminen tulee koko ajan enemmän keskiöön. Hinta/laatusuhteiltaan menestyksekäs joukkue + vahva seurakulttuuri ovat menestyksen ja jatkuvuuden tukijalkoja. Pelkällä rahalla ei voiteta mitään eikä menestyshullua kansaa saa halleilla muuten kuin menestymällä. Pitäisikö nyt pysähtyä ja miettiä voiko tilannetta tervehdyttää jollain tavalla?

Ajatuksia. Kommentteja.

IRI tuossa jo vastailikin aika lailla omia mielipiteitäni vastaavasti noiden eri toimijoiden esittämiin näkökulmiin, joten jatkan toteamalla, että aihe todellakin on mielenkiintoinen ja erittäin moniulotteinen sekä laaja. Oleellinen kysymys on se, miten hyvä ottelutapahtuma määritetään. Millainen tapahtuman pitäisi olla, että se houkuttaisi mahdollisimman paljon katsojia hallille. Unohdetaan se menestys, koska kaikki eivät voi samalla kaudella menestyä, joten tässä nollasummapelissä on aina voittajia ja häviäjiä. Ottelutapahtumia ei voi kehittää sellaiseksi, että kaikki voittaisivat. Lähinnä on se tilanne, että liiga on mahdollisimman tasainen. Voiko siihen vaikuttaa jotenkin? NHL:ssä on käytössä draft-järjestelmä, jossa heikommin menestyneet joukkueet saavat aikaisempia varausvuoroja, mutta sellaisenaan se tuskin Suomessa toimisi. Millä muulla tavalla tasaisuuteen voisi vaikuttaa? Vai saako siihen ensinkään vaikuttaa... jos tasoerojen häivyttäminen onkin epäurheilullista?

Eli se hyvä ottelutapahtuma. Koska suurimmalle osalle peli on keskiössä, niin urheilullisesta tasosta on pidettävä kiinni. Rohkenen tässä kohtaa nostaa esille ammattituomarit, koska piiparoinnin taso on jo pitkään ollut… höm, no sanotaanko vaikka että luvattoman kirjavaa. Lisäksi tuomarointiin liittyy olennaisena se, että Suomessa ei vieläkään ole päästy kunnolla eroon ns. kahvakiekosta. Pelit ovat välillä puuduttavaa katsottavaa, kun ne muistuttavat enemmän painia ja miekkailua. Ei jääkiekosta mitään salibandya pidä tehdä, mutta vääränlainen "kova" peli pitäisi onnistua juurimaan pois.

Mediakuution/screenien parempi hyödyntäminen olisi ilman muuta yksi tapa kehittää ottelutapahtumaa. Ainakin Raumalla se on ihan lapsenkengissä. Ylätorilla on esim. baarin takaseinällä iso screeni, jossa saattaa pyöriä pelaajahaastatteluita… ilman ääntä. Ellei ole erinomaisen taitava huuliltalukija, niin tuohan on yhtä kiinnostavaa kuin katsella nurmikon kasvua. Tilastoja, muiden otteluiden reaaliaikaisia tilanteita, hidastuksia… perkele… vain mielikuvitus on rajana, jos vain vähän viitsittäisiin yrittää. Tv:n ääressä istuvalle katsojalle noita tarjotaan, joten ei ole ihme, että yhä useampi jää sinne soffan nurkkaan.

Yhtenä pienenä asiana nostan esille toimivan wlan-yhteyden, joka on tällä kaudella alkanut Äijänsuolla toimia ihan hyvin. Foster'sin verkkoon pääsee entistä paremmin ja ainakin itse tykkään erätauoilla katsella muiden otteluiden tilanteita ja tilastoja ynnä tarkistan tietenkin Lukkomanian otteluseurannan päivän vireen. :IRV

Ohjelmallisesti (so. erätauot) ottelutapahtuma on Raumalla ollut jo pitkään sama. Luistelukisa 1. erätauolla ja Keula-laukaisukisa toisella. Ihan kivoja, mutta ottelutapahtuman kannalta niiden merkitys lienee aika olematon. Isompi juttu osallistujilleen (koskee ainakin ensimmäistä). Kauden aikana on ollut joitain perhe-otteluita, joissa on ollut sitten kaikenlaista kinkeriä ja kisaamista lapsille. Ainakin ruuhkien perusteella on tuntunut toimivan. Eri asia on sitten, tuleeko katetta. Voisiko muitakin teemoja harkita ja millaisia ne voisivat olla?

Kausikorttilaiset vs. irtopiletin ostavat. Itse keskittyisin ensinmainittuun ryhmään, joka sekin tietysti jakautuu useampaan alaryhmään. Täyttöasteen kannalta oleellisempaa on tehdä kausikortista houkuttavampi tuote kuin se, että yrittää 30 peliin myydä mahdollisimman paljon lippuja satunnaisille kävijöille. Kausikortin hinnan ja sen sisältämien palveluiden pitää olla oikeassa suhteessa. Nyt (ainakin Raumalla) tuntuu, että kausarin hankkivat ovat pikemminkin paaria-luokkaa, joilta sopii kohvoijata viimeisetkin killingit nostamalla hintaa jatkuvasti, kun "tulee ne sinne kuitenkin". Heitän villinä ideana kausikorttilaisten oman P-alueen ehkä jopa omilla merkityillä paikoilla (siinä voisi olla jopa pieni lisähinta). Sen sijaan Lukko (o.s. Fera) naispesisjoukkueen kausari on jääkiekon näkökulmasta melko olematon etu. Raumalla hyvänä poikkeuksena on ollut uusi fanikatsomo, johon tarjottiin halvempaa lippua ja huivia vielä kaupan päälle. Entäs jatkossa… huivit on jo eikä paikkoja voi myydä polkuhintaan kaudesta toiseen.

Otan vielä kiinni tuohon palkkojen karkaamiseen käsistä. Kaivoin esille liigajoukkueiden ilmoittamat pelaajabudjetit viideltä viime kaudelta. Tilasto näyttää tältä:
Koodi: Valitse kaikki
Liigajoukkueiden ilmoittamat pelaajabudjetit (x 1 000 €)

         2013-14 2012-13 2011-12 2010-11 2009-10 muutos 09-13
Jokerit    3 500   3 000   2 900   2 650   2 600   34,6
HIFK       3 100   2 900   2 900   2 500   2 700   14,8
Kärpät     3 000   3 000   2 800   3 000   2 800    7,1
Lukko      2 750   2 600   2 500   2 500   2 500   10,0
JYP        2 500   2 200   2 300   2 000   2 300    8,7
Tappara    2 500   2 200   1 850   1 750   1 800   38,9
KalPa      2 400   2 600   2 380   1 735   2 135   12,4
Ässät      2 150   2 150   1 850   1 550   1 700   26,5
Blues      2 136   1 874   1 600   2 200   2 100    1,7
Pelicans   2 100   2 300   2 050   1 650   1 700   23,5
TPS        1 870   1 800   1 910   1 550   1 710    9,4
HPK        1 800   1 700   1 700   1 900   1 720    4,7
Ilves      1 550   1 550   1 625   1 650   1 500    3,3
SaiPa      1 550   1 350   1 200   1 200   1 550    0,0
YHTEENSÄ  32 906  31 224  29 565  27 835  28 815   14,2


Näiden tilastojen perusteella ei tuo kehitys ihan hallitsemattomalta minun silmääni vaikuta varsinkin jos katsoo tuota viimeistä riviä. 14,2 prosentin nousu neljässä vuodessa vastaa noin 3,5 prosentin vuotuista kasvua, mikä vastannee aika hyvin yleistä palkkakehitystä. Joukkuekohtaisesti on toki isoja eroja ja sekin sopii muistaa, että tilasto on tilasto ja toteutuneita lukuja pääsee vertaamaan vain, jos pääsee käsiksi seurojen tilinpäätöstietoihin.
"No höh, kysy sitä tiäksää kato. Iha hölmöläise hommaa taas."
Avatar
Trekolmestar
Chairman of the Board
Chairman of the Board
 
Viestit: 17419
Liittynyt: Maanantai, 18 Syyskuu 2006, 08:28
Paikkakunta: Lapijoki

Re: Yleisömäärät ja ottelutapahtuman kehittäminen

ViestiKirjoittaja IRI » Maanantai, 09 Joulukuu 2013, 15:15

Trekolmestar kirjoitti:Ottelutapahtumia ei voi kehittää sellaiseksi, että kaikki voittaisivat. Lähinnä on se tilanne, että liiga on mahdollisimman tasainen. Voiko siihen vaikuttaa jotenkin? NHL:ssä on käytössä draft-järjestelmä, jossa heikommin menestyneet joukkueet saavat aikaisempia varausvuoroja, mutta sellaisenaan se tuskin Suomessa toimisi. Millä muulla tavalla tasaisuuteen voisi vaikuttaa? Vai saako siihen ensinkään vaikuttaa... jos tasoerojen häivyttäminen onkin epäurheilullista?

Plus sellainen pikku juttu, että NHL:ssa on myös palkkakatto ja -lattia. Tämä olisi sikäli ajattelemisen arvoinen asia, että urheiluosaaminen nousisi suurempaan rooliin kun rahalla ei voisi mestaruutta ostaa. Onko se sitten realismia, koska paremmalla palkanmaksukyvyllä varustetut liigat/joukkueet nappaavat kuitenkin parhaat päältä puhtaasti rahalla. Muistanko väärin, kun muistelen, että muuan Hjallis olisi palkkakattoa joskus ehdottanut?

Ei sillä, että mestaruuden ostaminen rahalla viime aikoina olisi muutenkaan onnistunut...
Avatar
IRI
Managing Director
Managing Director
 
Viestit: 13528
Liittynyt: Maanantai, 23 Lokakuu 2006, 18:07

Re: Yleisömäärät ja ottelutapahtuman kehittäminen

ViestiKirjoittaja jupster » Maanantai, 09 Joulukuu 2013, 15:22

Trekolmestar kirjoitti:Eli se hyvä ottelutapahtuma. Koska suurimmalle osalle peli on keskiössä, niin urheilullisesta tasosta on pidettävä kiinni. Rohkenen tässä kohtaa nostaa esille ammattituomarit, koska piiparoinnin taso on jo pitkään ollut… höm, no sanotaanko vaikka että luvattoman kirjavaa.


Eikös huonot tuomarit nostata verenpainetta ja sitäkautta meteliä hallissa? Kokemus epäoikeudenmukaisuudesta taitaa parhaiten nostattaa fiilistä hallilla heti maalien jälkeen.

Toki oikeassa olet. Varsinkin tuon kahvakiekon poistamisen suhteen.


Mediakuution/screenien parempi hyödyntäminen olisi ilman muuta yksi tapa kehittää ottelutapahtumaa.


Itse ole toivonut, että mainostajat itse heräisivät tekemään ottelutapahtumaan sopivampia mainoksia. Jonkinlainen urheilukulttuuriteko olisi ostaa kuutiosta aikaa hienoille maaleille, hidastuksille jne. Siihen voisi yrityksensä logon laittaa kylkeen.

Tilastoja, muiden otteluiden reaaliaikaisia tilanteita, hidastuksia… perkele… vain mielikuvitus on rajana, jos vain vähän viitsittäisiin yrittää.


Juuri näin.

Raumalla hyvänä poikkeuksena on ollut uusi fanikatsomo, johon tarjottiin halvempaa lippua ja huivia vielä kaupan päälle. Entäs jatkossa… huivit on jo eikä paikkoja voi myydä polkuhintaan kaudesta toiseen.


Hinta nyt ei ainakaan nouse. Itse toivoisin, että jengille pääsyy sinne tulla on tietysti seisomkatsomokulttuuri ja muutenkin tapa aistia fiilistä läheltä.

Pelimäärästä haluaisin vielä kuulla kommentteja. Onko teillä vaikeuksia latautua peleihin vai onko mitään merkitystä? Mielelläni menen aina hallille, mutta fiiliksessä on eroja kuin yöllä ja päivällä.
Lukkomanian Darts-päänahkoja : Trekolmestar, IRI..mitä näitä nyt on.
jupster
Assistant Captain
Assistant Captain
 
Viestit: 1658
Liittynyt: Torstai, 14 Syyskuu 2006, 08:48
Paikkakunta: Rauma

Re: Yleisömäärät ja ottelutapahtuman kehittäminen

ViestiKirjoittaja IRI » Maanantai, 09 Joulukuu 2013, 15:50

jupster kirjoitti:
Trekolmestar kirjoitti:Mediakuution/screenien parempi hyödyntäminen olisi ilman muuta yksi tapa kehittää ottelutapahtumaa.


Itse ole toivonut, että mainostajat itse heräisivät tekemään ottelutapahtumaan sopivampia mainoksia. Jonkinlainen urheilukulttuuriteko olisi ostaa kuutiosta aikaa hienoille maaleille, hidastuksille jne. Siihen voisi yrityksensä logon laittaa kylkeen.

Tilastoja, muiden otteluiden reaaliaikaisia tilanteita, hidastuksia… perkele… vain mielikuvitus on rajana, jos vain vähän viitsittäisiin yrittää.


Juuri näin.

No eikös tämän areenaverkon pitänyt tuoda tätä?

jupster kirjoitti:Pelimäärästä haluaisin vielä kuulla kommentteja. Onko teillä vaikeuksia latautua peleihin vai onko mitään merkitystä? Mielelläni menen aina hallille, mutta fiiliksessä on eroja kuin yöllä ja päivällä.

Mjooh, sanotaanko niin, että ehkä tuo pelimäärä sinänsä on vielä siedettävissä rajoissa, mutta kyllähän sellaiset viikot, jolloin on useampia kotiotteluita ja vieraina ovat tiistaina HPK ja torstaina SaiPa ovat ainakin ennakolta suoraan saatanasta. Silloin on aika nihkeää. Enkä tällä halua ottaa mitään pois SaiPan loistavalta alkukaudelta. Nämä ottelut vaan eivät perinteisesti ole olleet mitään suurta kiekkoviihdettä.

Yksi juttu, joka vaikuttaa viihtyvyyteen ja ottelutapahtuman tunnelmaan ovat tietysti isot vierasjoukkueen kannattajamatkat. Nämä tuovat automaattisesti lisäkipinää ja -tunnelmaa otteluun. Ja syttyypä kotikatsomokin aivan eri tavalla. Näitä suurempia retkueita toki esim. Raumalla on nähty viime aikoina suhteellisen mukavasti. Tässä olisi mielestäni monella seurajohdolla kehittämisen paikka eli vierasjoukkueen kannattajia kannattaisi yrittää saada koukutettua paikalle. Ja vaikka liput menisivätkin hieman alle normaalihinnan, niin ainakin pe-la-otteluiden oheismyynti kompensoi taatusti tuota.
Avatar
IRI
Managing Director
Managing Director
 
Viestit: 13528
Liittynyt: Maanantai, 23 Lokakuu 2006, 18:07

Re: Yleisömäärät ja ottelutapahtuman kehittäminen

ViestiKirjoittaja Trekolmestar » Maanantai, 09 Joulukuu 2013, 16:22

jupster kirjoitti:
Trekolmestar kirjoitti:Eli se hyvä ottelutapahtuma. Koska suurimmalle osalle peli on keskiössä, niin urheilullisesta tasosta on pidettävä kiinni. Rohkenen tässä kohtaa nostaa esille ammattituomarit, koska piiparoinnin taso on jo pitkään ollut… höm, no sanotaanko vaikka että luvattoman kirjavaa.


Eikös huonot tuomarit nostata verenpainetta ja sitäkautta meteliä hallissa? Kokemus epäoikeudenmukaisuudesta taitaa parhaiten nostattaa fiilistä hallilla heti maalien jälkeen.

Toki oikeassa olet. Varsinkin tuon kahvakiekon poistamisen suhteen.

Eihän se pitkän päälle voi mennä niin, että ammattilaissarjaa tuomitsevat amatöörit, vaikka se pitääkin paikkansa, että tuo epäoikeudenmukaisuuden kokemus nostaa tunnetta katsomossa. Tunteitahan ne ovat suuttumus ja vitutuskin. Silti tuomarien taso on aivan liian alhainen ja kirjava eikä tuolla tunteella sitä oikein voi perustella. Toki tiedän, että heititkin tuon huumorilla. Uskon kyllä, että ammattituomarienkin aikana tuomiot aiheuttaisivat polemiikkia eikä tuokaan tunne mihinkään kuolisi. Omille vihelletty rangaistus on aina lähtökohtaisesti monien mielestä väärin vihelletty.

Kaikki mikä nostaa pelin tasoa, nostaa myös ottelutapahtuman houkuttavuutta ja viihdearvoa.

jupster kirjoitti:
Trekolmestar kirjoitti:Mediakuution/screenien parempi hyödyntäminen olisi ilman muuta yksi tapa kehittää ottelutapahtumaa.

Itse ole toivonut, että mainostajat itse heräisivät tekemään ottelutapahtumaan sopivampia mainoksia. Jonkinlainen urheilukulttuuriteko olisi ostaa kuutiosta aikaa hienoille maaleille, hidastuksille jne. Siihen voisi yrityksensä logon laittaa kylkeen.


jupster kirjoitti:
Trekolmestar kirjoitti:Tilastoja, muiden otteluiden reaaliaikaisia tilanteita, hidastuksia… perkele… vain mielikuvitus on rajana, jos vain vähän viitsittäisiin yrittää.

Juuri näin.

Tuo logo kyljessä on hyvä idea. Kuulutetaanhan nytkin kiekon "maksaneen" yrityksen nimi, kun pikkumusta lehtereille harhautuu. Joka tapauksessa näiden välineiden hyödyntäminen on ihan lapsenkengissä. Erätauoille screeneille ihan oikeaa sisältöä. Ongelma on ääni, joka pitäisi saada kuulumaan kovan taustahälyn alta. Maalikoosteet ja muut klipit (myös muilta paikkakunnilta) ja tilastot nyt toimivat ilmankin. Mutta kyllä sen varmasti monipuolisemmaksikin vielä voisi kehittää. Lyhyet valmentaja- ja pelaajahaastattelut nyt ainakin hakematta mieleen tulevat. Nelonen yhteistyökumppaniksi pohtimaan, miten käytössä olevaa kuvavirtaa voisi hyödyntää halleissa. Eikö se voisi näinkin päin toimia, että hallillakin olisi edes jonkinlainen sauma samanlaiseen sisältöön kuin kotisoffalla?

jupster kirjoitti:
Trekolmestar kirjoitti:Raumalla hyvänä poikkeuksena on ollut uusi fanikatsomo, johon tarjottiin halvempaa lippua ja huivia vielä kaupan päälle. Entäs jatkossa… huivit on jo eikä paikkoja voi myydä polkuhintaan kaudesta toiseen.

Hinta nyt ei ainakaan nouse. Itse toivoisin, että jengille pääsyy sinne tulla on tietysti seisomkatsomokulttuuri ja muutenkin tapa aistia fiilistä läheltä.

Silloinhan se hinta voisi vaikka nousta, jos pääsyy on kulttuuri ja fiilis. :IRV

jupster kirjoitti:Pelimäärästä haluaisin vielä kuulla kommentteja. Onko teillä vaikeuksia latautua peleihin vai onko mitään merkitystä? Mielelläni menen aina hallille, mutta fiiliksessä on eroja kuin yöllä ja päivällä.

En tiedä onko vika niinkään pelien määrässä. Itse kuitenkin katson kotimatsit paikan päällä ja vieraspelit Nelonen Prolta (eli surffaan kehityksen kärjessä… :PRRRT näinhän ne ruåtsalaisetkin Rajalan mukaan tekevät) ja jokainen pelipäivä on aina jotenkin normipäivään nähden jotenkin spesiaali. Runkosarjapelin merkitys sen sijaan on omiaan latistamaan tunnelmaa, koska pisteiden arvo on sarjajärjestelmän takia kovin vähäinen ja sitä kautta tulee välillä tunne, että tappio ei tunnukaan pahalta. Sarjajärjestelmästä täällä on oma ketjunsa, joten ei siihen sen enempää. Vastustajien välillä on ilman muuta eroja, mutta sille tuskin voi tehdä mitään. Vai ketä sä muka tiedät jostain SaiPasta… :KHIH

IRI kirjoitti:Plus sellainen pikku juttu, että NHL:ssa on myös palkkakatto ja -lattia. Tämä olisi sikäli ajattelemisen arvoinen asia, että urheiluosaaminen nousisi suurempaan rooliin kun rahalla ei voisi mestaruutta ostaa. Onko se sitten realismia, koska paremmalla palkanmaksukyvyllä varustetut liigat/joukkueet nappaavat kuitenkin parhaat päältä puhtaasti rahalla. Muistanko väärin, kun muistelen, että muuan Hjallis olisi palkkakattoa joskus ehdottanut?

Enpä tiedä. Kattoja tai ei, niin joka tapauksessa NHL ja erityisesti KHL vievät meiltä parhaat. Erityisesti tuolle KHL:n kesken kauden harrastamalle hamstraamiselle pitäisi voida tehdä jotain. Yhteinen päätös, että sopimuksiin ei tehdä kesken kauden siirtymisen mahdollistavia KHL-pykäliä? Onhan normityösoppareissakin kilpailunrajoituspykäliä, joten laillisuus ei liene ongelma. Se nyt ainakin nostaisi sarjan tasoa, kun parhaat pelaajat pysyisivät täällä sopimuksensa loppuun.

Miten palkkakaton voisi toteuttaa 1ügassa, kun budjettien erot ovat suhteellisen suuret eikä alemman kastin joukkueilla ole millään mahdollisuutta nostaa budjettiaan edes sarjan keskiarvon tasolle. Tai toisaalta jos nyt lähempänä kolmen millin budjettia operoiville kerrottaisiin, että ensi kaudella maksimi onkin esim. 2,2 MEur. Jos taas katto (lattialle tuskin on tarvetta) on liian korkealla, se menettää merkityksensä. Kaikki, mikä tekee sarjasta tasaisemman ja joukkueista keskenään kilpailukykyisempiä, on kuitenkin harkinnanarvoista.
"No höh, kysy sitä tiäksää kato. Iha hölmöläise hommaa taas."
Avatar
Trekolmestar
Chairman of the Board
Chairman of the Board
 
Viestit: 17419
Liittynyt: Maanantai, 18 Syyskuu 2006, 08:28
Paikkakunta: Lapijoki

Re: Yleisömäärät ja ottelutapahtuman kehittäminen

ViestiKirjoittaja Emeritus » Lauantai, 14 Joulukuu 2013, 20:25

Vaikka tänne. "Talviklassikot" - mitään järkeä, kyllä pelkkää rahastusta erikoisuuden tavoiottelulla. Tampereella jää hajosi ODOTETUSTI Ei miklään ihme kun muutamassa päivässä yritetään saada kunnon jää tilapaisvehkein jalkapallokentälle.
Avatar
Emeritus
Director of Scouting
Director of Scouting
 
Viestit: 8580
Liittynyt: Keskiviikko, 20 Syyskuu 2006, 18:38

Re: Yleisömäärät ja ottelutapahtuman kehittäminen

ViestiKirjoittaja Leonardo » Lauantai, 14 Joulukuu 2013, 20:35

Volvox kirjoitti:Vaikka tänne. "Talviklassikot" - mitään järkeä, kyllä pelkkää rahastusta erikoisuuden tavoiottelulla. Tampereella jää hajosi ODOTETUSTI Ei miklään ihme kun muutamassa päivässä yritetään saada kunnon jää tilapaisvehkein jalkapallokentälle.

No kyllä näin omalla kokemuksella se jää kestää jos se on alunperinkin laadukkaasti väsätty. Tuossa sinun linkittämässä jutussa irtonaiset jääpalat olivat helvetillisen isoja.
Avatar
Leonardo
Chairman of the Board
Chairman of the Board
 
Viestit: 21615
Liittynyt: Maanantai, 08 Tammikuu 2007, 10:11

Re: Yleisömäärät ja ottelutapahtuman kehittäminen

ViestiKirjoittaja Emeritus » Lauantai, 14 Joulukuu 2013, 21:17

Leonardo kirjoitti:
Volvox kirjoitti:Vaikka tänne. "Talviklassikot" - mitään järkeä, kyllä pelkkää rahastusta erikoisuuden tavoiottelulla. Tampereella jää hajosi ODOTETUSTI Ei miklään ihme kun muutamassa päivässä yritetään saada kunnon jää tilapaisvehkein jalkapallokentälle.

No kyllä näin omalla kokemuksella se jää kestää jos se on alunperinkin laadukkaasti väsätty. Tuossa sinun linkittämässä jutussa irtonaiset jääpalat olivat helvetillisen isoja.


No niinpä, JOS se on kunnolla tehty, mutta kunnolla tekeminen ei onnistu muutamassa päivässä. Ja toisaalta kun aloitin pääsarjakiekon seuraamisen 1957 ns. tehtaan kentäällä Raumalla, niin nolihan se tavallista että jäätä kunnostettiin välillä. Tosin se oli luonnonjäätä ja enemmän säiden armoilla. Mutta pelleilyähän tämä on nykyisin.
Avatar
Emeritus
Director of Scouting
Director of Scouting
 
Viestit: 8580
Liittynyt: Keskiviikko, 20 Syyskuu 2006, 18:38

Re: Yleisömäärät ja ottelutapahtuman kehittäminen

ViestiKirjoittaja Trekolmestar » Lauantai, 14 Joulukuu 2013, 22:00

Volvox kirjoitti:Mutta pelleilyähän tämä on nykyisin.

En nyt ihan näin jyrkästi sanoisi. Karnevaalimeininkiä tuossa on toki aimo annos, mutta jos ottelutapahtuman kehittämisestä puhutaan, niin onhan tämä juuri sitä. Kunhan ei joka toista peliä aleta ulkona pelaamaan. Pisteet jaettiin ja joukkueet pelasivat normaalisti. Jää tietysti hajosi, mutta sekin olisi ilmeisesti ollut vältettävissä paremmalla pohjatyöllä. Nyt aikataulu oli liian tiukka ja homma meni munilleen. Se taittaa touhua kyllä karvan verran pelleilyn puolelle, että eihän tuolta katsomosta peliä pysty juuri seuraamaan edes parhailta paikoilta. Etäisyys kaukaloon on niin suuri. Jos taas peliä pitää seurata joltain screeniltä, niin onhan se hieman hupaisaa.

Saattaisin itse harkita kyllä harkita, jos Lukko ja Ässät jonkinlaisen talviklassikon järjestäisivät, jos lipun kohtuulliseen hintaan saisi. Sitä en tiedä, onko seudulla edes sopivaa paikkaa tuollaisen pelin järjestämiseen. En toisaalta petykään, jos sellaista ei koskaan järjestetä.
"No höh, kysy sitä tiäksää kato. Iha hölmöläise hommaa taas."
Avatar
Trekolmestar
Chairman of the Board
Chairman of the Board
 
Viestit: 17419
Liittynyt: Maanantai, 18 Syyskuu 2006, 08:28
Paikkakunta: Lapijoki


Paluu Liiga

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron